Lig niet langer wakker van slaap

Het leven is te kort om wakker te liggen van slaap...

Wist je dat


...we idealiter één derde van ons leven al slapend doorbrengen?


...één op drie Belgen kampt met een slaapprobleem?


...de meerderheid van de slaapproblemen voorkomen en behandeld kunnen worden door een slaaptherapeut?

Slaaptekort resulteert op termijn in een verhoogde vermoeidheid, gevoelens van lusteloosheid, stress en geheugen- en concentratieproblemen. Meer nog, het verhoogt de kans op het ontstaan van een aantal chronische aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziekten, dementie en zelfs kanker. Tevens gaan slaapproblemen vaak gepaard met een verhoogd werk/schoolverzuim, burn-out en depressie.


Omgekeerd zien we ook dat mensen met chronische aandoeningen vaak slaapproblemen ervaren als een symptoom van hun ziekte of als bijwerking van hun medicatie.

Hoewel slaapproblemen meestal behandeld worden door slaapmedicatie, zijn de meerderheid van de slaapproblemen te behandelen door een verandering van gedrag.


In de slaappraktijk kan je terecht voor de preventie en de behandeling van deze slaapproblemen.

Slapen kan je leren


Slaaptherapie is een integrale en onderbouwde (evidence, practice and value based) therapie waarbij men slaapproblemen kan behandelen in de eerstelijnszorg. Slaaptherapie speelt ook een belangrijke rol in de preventie van toekomstige slaapproblemen.


Afhankelijk van de vraag of het probleem wordt gewerkt met Acceptance and Commitment Theory (ACT) en cognitieve gedragstherapie (CBT), relaxatie- en ontspanningstechnieken, educatie over slaaphygiëne en levensstijl. Tevens zijn de behandelingen geïnspireerd op het concept van positieve gezondheid.


Er wordt samengewerkt met (huis)artsen, andere disciplines in de zorg en slaapcentra.